SEO (Search engine optimization)


I SEOmatic kan du legge inn meta data via plugin. Det vil si at du ikke trenger å gjøre endringer i koden for å legge til eller endre meta data. Meta data er det som synes i et Google søk - tittel, beskrivelse og bilde.

I "SEO" i sidemeny kan du sette opp innstillinger for hele ue.no. Avhengig av type side, vil du finne fanen "SEO" på enkelte innholdskategorier. I denne fanen setter du SEO innstillinger for den spesifikke siden du oppretter.

I undermenyen ser du forskjellige valg.

Dashboard
: Her ser du status på hvor satt opp SEOmatic er for ditt domene.

Global SEO
: Denne siden lar deg sette opp SEO for hovedsiden, ue.no. Her er det viktig å legge inn oppdatert informasjon.

Content SEO
: Her kan du legge inn standard felter for videre innholdsproduksjon. Du velger for eksempel spesifikke felter som alltid skal være forhåndsvalgt for content type "News entries", "Program" osv.
De settings du velger her, vil gjelde fra når neste side blir opprettet. Maler kan alltid endres, men det vil ikke endres bakover. Det vil si at hvis du endrer default meta description verdi for "News entries", vil ikke denne endres på eksisterende sider under "News entries".

Site settings
: På Entity kan du legge inn mer informasjon om bedriften din. Det er lurt å legge inn telefonnummer, e-post og åpningstider, da dette blir synlig på søk i Google. Under Creator vil det ligge informasjon om Norse. Under Social Media kan du koble til forskjellige sosiale media kontoer tilknyttet Ungt Entreprenørskap.

Sitemap
og Misc trenger dere ikke gjøre noe med, dette er satt opp av Norse.

Ueseomatic11

Slik ser det ut når vi setter generelle SEO regler for for eksempel innholdstypen "News entry". Når disse innstillingene blir lagret, vil de gjelde for alle nye sider av denne innholdstypen. Merk at dette ikke virker bakover, hvis siden allerede er opprettet, må eventuelle malendringer endres direkte på hver side.

Ueseomatic8

Tittel: Det første feltet du møter på, er Tittel. Dette feltet er det samme for hvilken fane du står på, og er tittel på siden din. Teksten i dette feltet blir meta tittel, så lenge du ikke overstyrer det i "SEO Title Source". Vi anbefaler å holde tittel det samme på nettside som i søkemotortreff.

SEO Preview: Neste del er en live fremvisning av hvordan siden din vil se ut på Google så snart den er indeksert. Her kan du endre faner til å se hvordan det vil se ut på Google, Twitter eller på Facebook.

Main Entity of Page: Main Entity of Page indikerer det primære emnet, noen enhet eller ting som siden beskriver. Velg så generell eller spesifikk av en type som du ønsker. La en undertype være tom hvis du ikke vil spesifisere en undertype. Her anbefales det å velge type for FAQ, Kontakt oss og Om oss side.

SEO Title Source: Dette er default teksten du har valgt i tittel-feltet for siden din. Det er mulig å overstyre dette, å skrive inn din egen tekst i SEO Title Source. Som hovedregel sier vi at Tittel = SEO Title Source, men om det skulle være en situasjon hvor du trenger egen tittel for søkemotor, kan den altså overstyres her.

Site Name Position
: Site Name Position bestemmer hvor navnet på hele domenet, Ungt Entreprenørskap, skal ligge i søkemotorresultater. Som default har vi satt denne til After. Det vil si at dersom du oppretter en side som heter "Om oss", vil denne vises på Google i formatet: Om oss | Ungt Entreprenørskap. Om du velger å ha Site Name Position: Before, blir den vist i formatet: Ungt Entreprenørskap | Om oss. Her er det best practice å holde Site Name Position likt på alle sider.

Ueseomatic9

SEO Description Source: SEO Description Source er det vi kjenner som meta beskrivelse. Dette er teksten som vises i grått under et hvert Google resultat. Meta beskrivelse skal beskrive hva siden handler om, og det anbefales å holde denne veldig konsis. Denne skal gjerne være litt lang, en perfekt meta beskrivelse er mellom 110 og 160 tegn lang.

SEO Keyword Source: Dette feltet trenger du ikke tenke over. Google har selv gått ut å sagt at de ikke ser på nøkkelord, men andre søkemotorer kan fremdeles se på det. Om du ser for deg at andre søkemotorer som Bing, Yahoo, Baidu og lignende kommer til å bli brukt i søken etter Ungt Entreprenørskap, kan du legge inn nøkkelord her. Da er det nøkkelord du gjerne vil rangere på, som er relatert til siden du nettopp har opprettet.

SEO Image Source
: Dette feltet vil per default være hentet fra feltet "Featured image". Om du ønsker et eget bilde for treff i søkemotor, eventuelt et eget delebilde for Facebook, legges dette inn her. Da endrer du til "Custom image". Dette vil ikke påvirke bilde i siden du har laget, det vil kun endre bildet på Google og ved sosiale media deling.

Transform SEO Image
: Her kan du bestemme om bilde skal være responsivt i søkeresultat og ved deling. Denne er per default på.

SEO Image Transform Mode
: Om bildet som ligger i Featured Image ikke passer aspect ratio eller formatet til plattformen du skal poste det på, kan du velge å enten crop, fit eller stretch bildet. Her har vi lagt inn crop som default.

SEO Image Description Source
: Her kan du overstyre alternatiiv tekst for bildet som vises i søkemotor resultater. Hvis det ikke legges inn tekst her, vil resultatet på Google Images lese "Bilderesultat fra Ungt Entreprenørskap".

Ueseomatic10

Robots: Robots.txt-fil, også kjent som robots ekskluderingsprotokoll, er en tekstfil som forteller nettroboter (oftest søkemotorer, også kalt "crawlers" eller "spiders") hvilke sider på nettstedet ditt de skal gå gjennom. Den forteller også nettroboter hvilke sider som ikke skal gjennomsøkes. Her vil default være All, og denne må være på for at Google skal crawle siden du oppretter.

Canonical URL: En kanonisk URL er et HTML-element som hjelper webansvarlige å forhindre dupliserte innholdsproblemer i søkemotoroptimalisering ved å spesifisere "kanoniske" eller "forutsatte" versjoner av en webside. Om du har to sider med duplisert innhold, er det viktig at duplikatet har kanonisk URL til siden som er foretrukket i søkeresultat, og dette kan du legge inn i dette feltet.

⬅ Administrere brukere og brukergrupper Greit å vite / tips ➡